Brugklastraining

Brugklastraining in Houten

Beste achtstegroeper (en ouders) uit de omgeving Utrecht/Houten,
Wil jij goed voorbereid en met extra zelfvertrouwen de nieuwe middelbare schoolfase ingaan? Volg dan de brugklastraining van TING!
Samen met andere aankomende brugklassers kom je vijf keer gedurende 1,5 uur naar TING in Houten – vier keer voor de zomer vakantie en één keer na de vakantie – om:

  1. meer te ontdekken over de middelbare school; wat staat je te wachten?!
  2. praktische (leer)tips en adviezen te krijgen voor de talen, exacte vakken en andere vakken.
  3. te oefenen met plannen in een echte planagenda en de voordelen daarvan te ervaren.
  4. kennis te maken met ‘de 7 gewoonten die jou succesvol maken!’ (Sean Covey)

Je zult zeker een vliegende start maken op je nieuwe school na het volgen van deze slimme, leuke en relaxte training! Bovendien heb je waarschijnlijk nieuwe vrienden gemaakt!

Data en tijdstippen

Voor startende brugklassers in 2024: data en tijdstippen binnenkort op deze pagina!
Bijeenkomst 1:
Bijeenkomst 2:
Bijeenkomst 3:
Bijeenkomst 4:
Bijeenkomst 5:

Alle bijeenkomsten van 19.00 – 20.30 uur! Locatie: Cultuurhuis Schoneveld, Zonnehout 36, 3991 MX Houten

Kosten

€ 135,-
Niet inbegrepen is de speciale TING-planagenda 2024/2025 inclusief markeerstiften à € 20 euro. Voor de laatste (5e) bijeenkomst, die in het teken staat van leren plannen, is het van belang om deze agenda aan te schaffen.

N.b. Training start bij 6 aangemelde toekomstige brugklassers!

PROGRAMMA

Bijeenkomst 1. ‘Hoera, ik ga na naar de brugklas!’ + Gewoonte 2 ‘Begin met het eind in gedachten!’

  • De nieuwe school
    Kennismaken, naar welke school ga jij? Verwachtingen bespreken en ‘spiegelen’ met een ervaren scholier. Alles is nieuw: klasgenoten, docenten, mentor, gebouw, van lokaal naar lokaal, vakken, lesrooster, boeken, electronische leeromgeving, Magister, meer huiswerk, jaaropbouw, toetsweek, so’s en repetities.
  • Thuis huiswerk maken
    Hoe belangrijk is de plek in huis waar jij je huiswerk gaat maken? De zin van overzicht houden. En: wat kun je doen om te voorkomen dat je thuis afgeleid raakt?
  • Begin met het eind in gedachten! (gewoonte 2) ‘Dromen’ over wat je komend jaar wilt bereiken. Ervaren hoe het is om, als het ware, een bouwtekening van de toekomst te maken: ‘ik zie het – als een architect – voor me in mijn hoofd en ik ga ervoor!’ (N.b. Het blijkt dat de meest succesvolle mensen een helder einddoel voor ogen hebben!)

Bijeenkomst 2. Hoe leer je voor de talen?! + Gewoonte 1 ‘Wees proactief!’ 

  • Het leren van/voor de talen – Nederlands, Engels, Frans, Duits – hoe doe je dat?
    Hoe onthoud je woordjes het best? Werken ezelsbruggetjes? Wat is grammatica eigenlijk en wat is de zin ervan? Hoe leer je grammatica? De zin van online oefenen en waar kan dat?!
  • Hoe maak jij van komend schooljaar een succes? Wees proactief! (gewoonte 1) Je leert, aan de hand van korte oefeningen die we gezamenlijk doen: ‘ik ben zelf verantwoordelijk voor de keuzes die ik maak. Ik geef niet de schuld aan anderen of aan de omstandigheden, als iets niet lukt. Ik let gewoon goed op en ik plan, maak en leer mijn huiswerk op tijd.’

Bijeenkomst 3. Hoe leer je voor de exacte vakken + Gewoonte 3 ‘Belangrijke zaken eerst! 

  • Hoe leer je voor de exacte vakken? Aan de hand van het vak wiskunde. Een nieuw vak, en toch wel heel anders dan rekenen. Hoe pak je het aan? Wat is dé succesformule voor het halen van een voldoende?!
  • Gewoonte 3 ‘Belangrijke zaken eerst!’ helpt! We bespreken de vier tijdkwadranten: ben je een een treuzelaar, een ja-zegger, een verspiller (van tijd)? Hoe ga jij ervoor zorgen dat je huiswerk afkomt met alle afleiding van mobiel, gamen, chillen enzovoort? En wat is eigenlijk het effect van ‘multitasken’ op jouw huiswerk?

Bijeenkomst 4. Hoe leer je voor de overige (gamma) vakken? + digitaal pesten

  • Hoe leer je voor de overige (gamma) vakken? Voor vakken als aardrijkskunde, en geschiedenis moet je veel teksten lezen. En goed begrijpen wat jij er nou precies van moet onthouden! We bespreken onder meer: – ‘voorkennis-activatie’/wat weet ik al?, -mindmap en samenvatten, -werkboek en bronnen (horen ook bij de stof! ), – de kracht van uitleggen aan anderen + overhoren; youtubefilmpjes.
  • Digitaal pesten kan gebeuren via Whatsapp, Facebook, Instagram, SnapChat, YouTube: het aanmaken van een nep-account, iemand uitsluiten van een whatsapp-groep, foto’s verspreiden, beledigende berichten versturen enzovoort. Wat doe je als jij of een vriend(in) er slachtoffer van wordt? En: hoe sterk sta jij zelf in je schoenen? Wat doe jij onder druk van de groep? 

Bijeenkomst 5. Oefenen met plannen!

  • We komen voor de vijfde, en laatste, keer bij elkaar, in deze eerste schoolweek, dus vlak na de vakantie. Iedereen is begonnen op zijn/haar nieuwe school! Deze keer gaat het over: plannen! Hoe maak je een planning, wat is plannen eigenlijk en waar is het goed voor, je hebt toch je telefoon? We oefenen met plannen in de TING planagenda En we herhalen kort de highlights uit de bijeenkomsten 1 t/m 4.