Hallo achtstegroeper en ouder(s)/verzorger(s)!

Wil jij graag goed voorbereid en met (meer) zelfvertrouwen aan de nieuwe fase op de middelbare school beginnen? Volg de brugklastraining van TING!

Samen met andere (aanstaande) brugklassers kom je vijf keer 1,5 uur naar TING - vier keer voor de vakantie en een keer na de vakantie - om:
1. meer te horen over de middelbare school; wat kun je allemaal verwachten?!
2. praktische (leer)tips en adviezen te krijgen voor de talen, de exacte vakken en de overige vakken
3. te oefenen met plannen in een echte planagenda en de voordelen daarvan ervaren
4. kennis te maken met ‘de 7 gewoonten die jou succesvol maken!’

Reken maar dat jij een vliegende start maakt op je nieuwe school, als je deze slimme, leuke en relaxte training hebt gevolgd! Ook chill: hoogstwaarschijnlijk heb je er na afloop weer een paar nieuwe vrienden bij!

Data en tijdstippen

Bijeenkomst 1: dinsdag 26 juni 2018
Bijeenkomst 2: donderdag 28 juni 2018
Bijeenkomst 3: dinsdag 3 juli 2018
Bijeenkomst 4: woensdag 4 juli 2018
Bijeenkomst 5: dinsdag 4 september 2018 (tweede schoolweek

Alle bijeenkomsten van 19.00 – 20.30 uur! Locatie: Cultuurhuis Schoneveld, Zonnehout 36, 3991 MX Houten

Kosten

€ 135,- 
Niet inbegrepen: speciale TING-agenda en markeerstiften € 22,50 (verplicht)
Voor de laatste (5e) bijeenkomst die in het teken staat van leren plannen, is het van belang om deze agenda aan te schaffen. Let op: bepaalde scholen werken met de 1Blik-agenda; brugklassers ontvangen deze dan automatisch in het schoolboekenpakket. 

N.b. Training start bij minimaal 6 aangemelde toekomstige brugklassers!

 Banner aanmelden brugklastraining 1

 

PROGRAMMA

Bijeenkomst 1. ‘Hoera, ik ga na naar de brugklas!’ + Gewoonte 2 ‘Begin met het eind in gedachten!’ 

  • De nieuwe school
    Kennismaken, naar welke school ga jij? Verwachtingen bespreken en ‘spiegelen’ met een ervaren scholier. Alles is nieuw: klasgenoten, docenten, mentor, gebouw, van lokaal naar lokaal, vakken, lesrooster, boeken, electronische leeromgeving, Magister, meer huiswerk, jaaropbouw, toetsweek, so’s en repetities.
  • Thuis huiswerk maken
    Hoe belangrijk is de plek in huis waar jij je huiswerk gaat maken? De zin van overzicht houden. En: wat kun je doen om te voorkomen dat je thuis afgeleid raakt?
  • Begin met het eind in gedachten! (gewoonte 2) ‘Dromen’ over wat je komend jaar wilt bereiken. Ervaren hoe het is om, als het ware, een bouwtekening van de toekomst te maken: ‘ik zie het - als een architect - voor me in mijn hoofd en ik ga ervoor!’ (N.b. Het blijkt dat de meest succesvolle mensen een helder einddoel voor ogen hebben!)

Bijeenkomst 2. Hoe leer je voor de talen?! + Gewoonte 1 ‘Wees proactief!’ 

  • Het leren van/voor de talen - Nederlands, Engels, Frans, Duits - hoe doe je dat?
    Hoe onthoud je woordjes het best? Werken ezelsbruggetjes? Wat is grammatica eigenlijk en wat is de zin ervan? Hoe leer je grammatica? De zin van online oefenen en waar kan dat?!
  • Hoe maak jij van komend schooljaar een succes? Wees proactief! (gewoonte 1) Je leert, aan de hand van korte oefeningen die we gezamenlijk doen: ‘ik ben zelf verantwoordelijk voor de keuzes die ik maak. Ik geef niet de schuld aan anderen of aan de omstandigheden, als iets niet lukt. Ik let gewoon goed op en ik plan, maak en leer mijn huiswerk op tijd.’

Bijeenkomst 3. Hoe leer je voor de exacte vakken + Gewoonte 3 ‘Belangrijke zaken eerst! 

  • Hoe leer je voor de exacte vakken? Aan de hand van het vak wiskunde. Een nieuw vak, en toch wel heel anders dan rekenen. Hoe pak je het aan? Wat is dé succesformule voor het halen van een voldoende?!
  • Gewoonte 3 ‘Belangrijke zaken eerst!’ helpt! We bespreken de vier tijdkwadranten: ben je een een treuzelaar, een ja-zegger, een verspiller (van tijd)? Hoe ga jij ervoor zorgen dat je huiswerk afkomt met alle afleiding van mobiel, gamen, chillen enzovoort? En wat is eigenlijk het effect van ‘multitasken’ op jouw huiswerk?

Bijeenkomst 4. Hoe leer je voor de overige (gamma) vakken? + digitaal pesten

  • Hoe leer je voor de overige (gamma) vakken? Voor vakken als aardrijkskunde, en geschiedenis moet je veel teksten lezen. En goed begrijpen wat jij er nou precies van moet onthouden! We bespreken onder meer: - ‘voorkennis-activatie’/wat weet ik al?, -mindmap en samenvatten, -werkboek en bronnen (horen ook bij de stof! ), - de kracht van uitleggen aan anderen + overhoren; youtubefilmpjes.
  • Digitaal pesten gebeurt via bijvoorbeeld Whatsapp, Facebook, Instagram, SnapChat, YouTube: het aanmaken van een nep-account, iemand uitsluiten van een whatsapp-groep, foto’s verspreiden, beledigende berichten versturen enzovoort. Wat doe je als jij of een vriend(in) er slachtoffer van wordt? En: hoe sterk sta jij zelf in je schoenen? Wat doe jij onder druk van de groep? 

Bijeenkomst 5. Oefenen met plannen!

  • We komen voor de vijfde, en laatste, keer bij elkaar, in deze eerste schoolweek, dus vlak na de vakantie. Iedereen is begonnen op zijn/haar nieuwe school! Deze keer gaat het over: plannen! Hoe maak je een planning, wat is plannen eigenlijk en waar is het goed voor, je hebt toch je telefoon? We oefenen met plannen in de 1Blik-agenda En we herhalen kort de highlights uit de bijeenkomsten 1 t/m 4. 

button aanmelden brugklastraining 

Speciale TING agenda

Met de TING-agenda heb ik veel meer overzicht. Ik hoef niet elke keer meer na te denken wat ik nu precies moet gaan doen. Het geeft mij veel meer rust en ik ben minder tijd kwijt aan mijn huiswerk! 

Jigal, leerling