Inge Wopereis (Directeur / oprichter)

IngeWopereis-111Neerlandicus en communicatiekundige van huis uit. Al jaren zelfstandig communicatieadviseur en tekstschrijver voor bedrijfsleven en overheid. Zo lang ik me kan herinneren gefascineerd door het thema ‘persoonlijke groei’. Volgestouwde boekenkast over dit, en aanverwante, thema’s en vele trainingen gevolgd. Stukje bij beetje wijzer geworden, geloof ik sterk in het belang van luisteren naar je eigen innerlijke stem - wat is voor jóu belangrijk? – en op op basis daarvan je koers bepalen. Dat maakt authentiek en krachtig en opent daarmee jouw wereld van mogelijkheden: every child is born a genius! Precies dit is mijn drijfveer: jonge mensen bewust maken van hun eigen potentieel. In de eerste plaats door in hen te geloven en vervolgens door hen aan te spreken op hun zelfsturend vermogen en te trainen in zelfreflectie.  

Etienne Remmers (Directeur / oprichter)

Etienne Remmers-111-lichterNa de HEAO (BE) maakte ik op mijn 22ste een wereldreis van anderhalf jaar en ontdekte dat ik eigenlijk overal op de wereld wel een bestaan zou kunnen opbouwen. Vanuit die vrije gedachte startte ik (toch gewoon in Nederland) een onderneming, maar dan wel een touroperator: specialist in ski- en tennisreizen. Verkocht dit bedrijf na 18 jaar. Altijd al zeer geïnteresseerd geweest in het ontwikkelen van potentieel van (jonge)mensen. Zo begeleidde ik tientallen stagiares van MBO- en HBO-instellingen en ben ik al jaren enthousiast trainer/coach van het hockeyelftal van onze dochter. Inmiddels ben ik gecertificeerd Coveytrainer en ervan overtuigd dat het Covey (persoonlijk leiderschaps)gedachtegoed het voortgezet onderwijs gaat veroveren. Dit is nog een kwestie van tijd, te beginnen bij onze huiswerkcoaching. Door leerlingen kennis te laten maken met ‘De 7 eigenschappen van effectief leiderschap’ geven we hen een kadootje voor het leven mee. 

 

Locatie TING Houten

Rinske Bron (Vestigingsmanager)

Rinske Bron Huiswerkcoach TING studiecoachingMijn naam is Rinske, ik ben 28 jaar. Tot vorig jaar werkzaam als docent psychologie op de Universiteit Utrecht. In mijn vrije tijd coördineer ik kinderwerk in onze kerk en organiseer ik zomerkampen voor tieners. De ontwikkeling van jongeren blijft mij steeds weer trekken, en ik vind het fijn dat ik daar bij TING deel van mag zijn. Toen ik zelf tiener was had ik niet zoveel problemen met het maken van mijn huiswerk; ik genoot van het leren! En nog steeds vind ik het leuk om nieuwe dingen te leren. Ik hoop deze nieuwsgierigheid over te kunnen dragen op onze ‘TING’ers’!
Echter, ik worstelde als tiener wel met mijn zelfvertrouwen. Iets presenteren voor de klas vond ik bijvoorbeeld doodeng. Met als gevolg dat ik voor presentaties lage cijfers haalde en ging denken dat ik hier gewoon niet goed in was. In mijn studie psychologie kwam ik erachter dat dit een patroon is - in je denken - dat je kunt doorbreken, door anders naar de situatie te kijken. Ondertussen geniet ik van presenteren! Bij TING gebruiken we hiervoor het ‘Zien-Doen-Krijgen’model van Covey. Het gaat dan over de vraag: ‘Door welke bril kijk je? Door de bril van “lukt/kan toch niet” of door de bril van de mogelijkheden?’ Kijk je door de bril van de mogelijkheden dan zie je alles letterlijk in een ander licht. Deze verandering van kijken/denken wil ik graag meegeven aan de jongeren die bij TING komen, zodat zij zich uiteindelijk zelfverzekerder zullen gaan voelen. Dat is echte empowerment van binnenuit!

Tirza van Berkel (Huiswerkcoach)

Tirza van Berkel huiswerkcoach TING studiecoachingHoi, mijn naam is Tirza van Berkel. Ik ben 19 jaar en ik studeer Onderwijskunde aan de Universiteit Utrecht. Ik heb altijd al interesse gehad in hoe mensen leren en wat nou de beste manieren zijn om dit te doen. Daarnaast vind ik thema’s als motivatie en persoonlijke groei ook erg interessant. Bij TING laat ik leerlingen onder meer aan de hand van ‘de zeven gewoonten’ van Covey inzien dat een proactieve houding een enorme bijdrage kan leveren aan hun prestaties op school, maar ook daarbuiten. Het gaat dan niet per se om ‘heel hard of veel harder werken’. Wel om: met aandacht en gedisciplineerd (vanuit de agenda) werken en uit de slachtofferrol stappen (‘ik heb het zooo zwaar met mijn huiswerk!”). Het is mooi om te zien als het vervolgens met een leerling veel beter gaat. Vooral als bij een leerling het besef ontstaat ‘hé, ik kan eigenlijk veel meer dan ik dacht!’ geeft mij dat superveel voldoening!

Daan van Gils (Huiswerkcoach)

Daan van Gils HuiswerkcoachWat is coaching? Met deze vraag liep ik al een tijdje rond. Mijn naam is Daan, ik ben 23 jaar en na het behalen van mijn Bachelor in Sociale Geografie en Planologie wilde ik (even) wat anders. Via mijn stage en door na te denken wat bij me past, kwam ik erachter dat ik coachen interessant vind. Bij TING wil ik door goed te luisteren en veel vragen te stellen jongeren stimuleren om met plezier de regie en mogelijkheden in hun leven op te pakken. Daarnaast geloof ik dat ook heel wat van hen kan leren. De persoonlijke aandacht en de ideeën van Covey die bij TING centraal staan, spelen daarbij een belangrijke rol. Bovendien hoop ik verder te ontdekken wat (huiswerk)coaching voor mij betekent en wat ik hier verder mee wil. Eigenschap 5 van Covey (Eerst begrijpen dan begrepen worden) is voor mij hierin erg belangrijk. Ik probeer goed te luisteren en vooral vragen te stellen zodat de leerling eigenlijk zichzelf verder helpt. Daarnaast probeer ik op een ontspannen manier te helpen ontdekken wat voor iemand wel of niet werkt. Ik vind het gaaf om te zien dat, wanneer jij inziet dat je zelf aan het roer staat - en dus zelf verantwoordelijk bent - dit enorm veel mogelijkheden met zich meebrengt! Ik vind het tof om je te leren kennen en te zien wat voor iemand jij bent. En het geeft me voldoening als jij inziet dat jij iets (wel) kan en er dan ook trots op kunt zijn! 

Mikkie Rood (Huiswerkcoach)

Mikkie Rood Huiswerkcoach TINGHoi! Ik ben Mikkie en ik ben 22 jaar oud. Ik heb net mijn bacheloropleiding Kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam afgerond. Komend jaar begin ik aan een educatieve (?) master in Utrecht.Tijdens mijn schooltijd heb ik vaak gemerkt hoe lastig het kan zijn om je huiswerk te maken, terwijl er zoveel afleidingen op de loer liggen. Als coach bij TING vind ik het leuk om leerlingen bewust te maken van het feit dat je met een goede planning - en een paar uurtjes knallen - veel werk gedaan krijgt en zelfs meer vrije tijd overhoudt! Mooi aan het vak van huiswerkcoach is dat je veel persoonlijke aandacht kunt geven (in tegenstelling tot de gemiddelde docent die wel 100 leerlingen per dag tegenkomt): ik kan een leerling echt goed leren kennen en helpen te ontdekken wat hem of haar motiveert. De afgelopen jaren heb ik regelmatig vakspecifieke bijlessen gegeven aan middelbare scholieren. Het is geweldig om het zelfvertrouwen van leerlingen te zien groeien, naarmate zij de lesstof beter onder controle krijgen. Bij TING sta ik leerlingen over de hele linie van vakken bij, wat weer een stapje verder gaat: we leren hen hoe zij zelf invloed kunnen uitoefenen op hun leerproces en maken hen bewust van eigen kracht en potentieel. Daar leer ik zelf ook nog dagelijks van!  

Sabine Upperman (Huiswerkcoach)

Sabine Upperman huiswerkcoach TINGAls pas afgestudeerd onderwijskundige aan de Universiteit van Amsterdam en mede-oprichter van een democratische school, vind ik het heel fijn om een paar dagen per week bij TING te werken. De afgelopen tien jaar houd ik mij al bezig met vragen als: wat is leren, hoe doe je dat en wat is nou eigenlijk het doel van onderwijs? Wat ik van mijn ervaringen heb mogen leren, is dat hier oneindig veel (persoonlijke) antwoorden op zijn en dat deze allemaal goed zijn. Voor mij is leren: ontdekken wie je bent en wat je wilt. Inzicht in wat jij belangrijk vindt, wat jij onder leren verstaat en wat werkt voor jou, helpen je te groeien als persoon en de wereld om je heen beter te begrijpen. Bij TING gaat het niet alleen om cijfers, maar is er ook ruimte om - vanuit structuur - samen te kijken naar wat je nodig hebt om verder te komen. Als coach vind ik het belangrijk dat jij (als leerling) voelt dat je wordt gezien. En dat je weet dat je zelf verantwoordelijk mag zijn voor de stappen die je zet. Ik kijk er naar uit je te ontmoeten!

Philippine Vels (Huiswerkcoach)

Philippine Vels huiswerkcoachHoi! Ik ben Philippine, 22 jaar oud en ik ben dit jaar begonnen aan de master Notarieel recht aan de Universiteit Utrecht. Toen ik vier jaar geleden begon aan de studie Rechtsgeleerdheid bleek al snel dat het grootste gedeelte uit zelfstudie bestond. In het begin was dat wennen. Ik was geneigd dingen uit te stellen. Na een tijdje merkte ik dat ik, door alles op tijd in te plannen, rust en overzicht creëerde in mijn hoofd. Precies dat plannen leren leerlingen bij TING. Wat ook hen overzicht geeft en dat zo noodzakelijke stukje rust, bij alle prikkels die toch al op hen afkomen. Doordat we elke leerling veel individuele aandacht geven, komen we erachter wat voor hem of haar de ‘slimste’ huiswerkaanpak is, immers verschillend per leerling. De 1Blik(plan)agenda en de 7 gewoonten van Sean Covey helpen hierbij. Ik vind het ontzettend mooi om te zien als een leerling bij TING vooruit gaat, zowel qua cijfers als qua persoonlijke ontwikkeling. Dat motiveert mij ook weer en maakt dat ik met veel plezier coach ben!

Vera Samwel (Source)

Vera Samwel source website

Hi, Ik ben Vera en ik ben 18 jaar oud. Ik werk als ‘source’ bij TING en ik ben bezig met mijn eerste studiejaar aan de Universiteit en de Hogeschool van Utrecht. De studie die ik doe heet ALPO (Academische Lerarenopleiding Primair Onderwijs). Dit is een combinatie van de bachelor studie Onderwijswetenschappen en HBO Pabo. Ik heb afgelopen schooljaar (2017-2018) mijn VWO-diploma gehaald. Dat is natuurlijk nog maar kort geleden, wat het nu relatief gemakkelijk maakt om leerlingen aan te moedigen en te bemoedigen. Als ik leerde voor een toets of huiswerk maakte, op het VWO, vond ik het altijd heel fijn om dit goed te plannen en daarnaast ook veel op te schrijven en te oefenen. Dus die tips geef ik nu graag door! Ik vind het mooi om te zien dat leerlingen, door naar TING te komen, betere resultaten halen en hierdoor minder gestrest zijn over hun schoolwerk.

 

Locatie TING Utrecht de Passie 

Annemieke Schreuders (Vestigingsmanager)

Annemieke Schreuders Vestigingsmanager TINGHi, ik ben Annemieke Schreuders, 29 jaar. Ik ben afgestudeerd Arbeids-&Organisatie Psycholoog aan de Universiteit van Amsterdam. Tijdens mijn studie psychologie werkte ik als huiswerkbegeleider/vestigingscoördinator in Amsterdam, wat ik met heel veel plezier deed. Na mijn studie heb ik achtereenvolgens gewerkt als docent aan de Erasmus Universiteit en als persoonlijk begeleider en ondersteuner in het speciaal basisonderwijs. Leuke en interessante banen, maar ik miste het werken met middelbare scholieren! Inmiddels ben ik op m’n plek als manager van de in-school vestiging van TING op de Passie, in Utrecht. Mooi aan onze TING-aanpak vind ik het ontwikkelingsgerichte coachen. We helpen scholieren bij het reflecteren op hun eigen huiswerkgewoonten, waardoor de bewustwording van eigen potentieel toeneemt. Ook bemoedigen we hen in de zoektocht naar hun persoonlijke motivatie; in een fase waarin zoveel aandacht naar andere belangrijke dingen uitgaat. Zelfvertrouwen en verantwoordelijkheidsgevoel nemen toe. We werken met de 7 gewoonten van Covey, die we steevast verbinden aan het behalen van (schoolse) doelen. Ik ben hier heel enthousiast over. Het biedt de huiswerkleerlingen - maar ook ons als coaches - steeds opnieuw kansen op persoonlijke groei. Je ontwikkelt je sneller dan je eerst voor mogelijk had gehouden! 

Anna van Soest (Huiswerkcoach)

Anna van Soest HuiswerkcoachHoi, ik ben Anna, en in de laatste fase van mijn studie Aardwetenschappen. Dat heeft, zo op het oog, natuurlijk niets te maken met het coachen van middelbare scholieren die hun huiswerk moeten maken. Echter, ik heb gedurende mijn studie al heel veel leerlingen begeleid in examentrainingen en dat maakt dat ik mij bij TING prima op mijn plek voel! Bij die examentrainingen kwam ik veel leerlingen tegen die, hoewel in de laatste fase van school, eigenlijk niet goed wisten hoe zij voor het eindexamen moesten leren. Nu is die problematiek natuurlijk heel lastig op te lossen op het laatste moment. Er had in de jaren ervoor veel meer aandacht naar ‘leren leren’ uit moeten gaan...
Precies dat gebeurt bij TING: jongeren leren bij ons al heel vroeg in hun schoolcarriere hoe ze moeten leren en plannen. Het leuke is bovendien dat wij de TING’ers de 7 gewoonten van Covey aanreiken, die hen niet alleen verder helpen met het huiswerk, maar ook als persoon bewuster maken van eigen mogelijkheden! Zelf maak ik als coach graag gebruik van gewoonte 5 (‘eerst begrijpen, dan begrepen worden’). Ik wil graag eerst begrijpen hoe iemand in elkaar zit en waarom hij of zij de dingen op een bepaalde manier doet. Vervolgens is het een stuk gemakkelijker om precies die ondersteuning te bieden die nodig is.

Jennifer Lijcklama a Nijeholt (Huiswerkcoach) 

Jennifer Huiswerkcoach TING studiecoaching 2

Mijn naam is Jennifer en ik woon al een tijdje in Utrecht. Ik heb Engels gestudeerd en mijn onderwijsbevoegdheid gehaald aan de Universiteit Utrecht. Tijdens mijn studie vond ik thema’s als visies op onderwijs en hoe individuen zich optimaal kunnen ontwikkelen veruit het interessantst. Wat ik waardevol vind bij TING is dat er de mogelijkheid is om relaties op te bouwen met leerlingen. Na een tijdje leer je zien wat de krachten/zwakten zijn van individuele leerlingen. De tijd en ruimte hebben om daar regelmatig over in gesprek te gaan is best bijzonder. Er wordt dan nagedacht hoe je je werk zo plant om tot een bepaald doel te komen en ook hoe je je studievaardigheden kan verbeteren. Op lange termijn denk ik dat ieder mens baat heeft bij nadenken over zijn of haar persoonlijke effectiviteit (naar de ideeën van Stephen Covey). Deze ontwikkeling stimuleren vind ik daarom een mooie uitdaging! Verder combineer ik het normale TING-werk met het geven van Engelse bijlessen.  

Emma Wellenberg (Huiswerkcoach)

Emma Wellenberg huiswerkcoachHoi! Mijn naam is Emma en ik ben 21 jaar oud. Ik zit op dit moment in het laatste jaar van de bachelor Humanistiek aan de Universiteit voor Humanistiek in Utrecht. In deze breed georiënteerde opleiding ben ik bezig met alles wat met mensen te maken heeft. In de practica leer ik onder andere over gespreksvaardigheden en reflecteren. Bij TING kan ik deze vaardigheden goed inzetten (en oefenen) bij het begeleiden van de jongeren. Ik moedig zelfreflectie aan met vragen als: hoe maak ik mijn huiswerk eigenlijk, hoe ga ik om met stress, ben ik er met mijn aandacht bij in de klas, hoe leer ik voor toetsen, wat ging er bij de laatste toets goed, wat minder? Pas nadat je hierover hebt nagedacht, kunnen we aan de slag om dat wat minder gaat om te buigen en wat goed gaat vooral aan te moedigen! De gewoonte van Covey die hierbij past is gewoonte 1: wees proactief! Dit is voor de meesten waarschijnlijk ook meteen de moeilijkste gewoonte. Ik hoop dat ik in mijn tijd bij TING veel jongeren hierbij kan helpen.

Locatie TING Rotterdam de Passie

Susan Huijink-Kagie (Assistent-vestigingsmanager/huiswerkcoach)

Susan Huijink Kagie Huiswerkcoach RotterdamHoi, ik ben Susan. Na mijn vwo ben ik econometrie gaan studeren in Tilburg. Het studeren beviel goed, maar de studie zelf toch minder. Daarom ben ik overgestapt naar de studie filosofie, en met succes! Inmiddels ben ik afgestuurd als filosoof aan Tilburg University. Na mijn master had ik de mogelijkheid om als stagiaire voor de klas te staan in het voortgezet onderwijs. Ik gaf het keuzevak filosofie met veel plezier. Met huiswerk opgeven en toetsen nakijken had ik dus al wat ervaring, maar hoe de leerlingen precies met hun huiswerk omgingen, daar had ik weinig zicht op. Des te interessanter vind ik het daarom om nu bij TING juist bij dit stukje betrokken te zijn. Wat ik vooral erg leuk vind, is dat je als coach bij TING directer betrokken bent bij de leerlingen. Er is meer tijd en ruimte voor persoonlijk contact, wat volgens mij een belangrijke factor bij het leerproces is. Daarom vind ik Covey’s vijfde gewoonte (eerst begrijpen, dan begrepen worden) zo belangrijk. Door in gesprek te gaan met de leerlingen en daarbij vooral naar hen te luisteren, probeer ik te achterhalen waarom ze doen wat ze doen. Zo kunnen we samen kijken op welke manier een leerling iets kan veranderen in zijn of haar leerproces.

Mirjam van Es (Huiswerkcoach)

Mirjam van Es huiswerkcoach site

Mijn naam is Mirjam. Ik volg de studie Pedagogische wetenschappen aan de Universiteit in Leiden met Orthopedagogiek als specialisatie. Deze opleiding ben ik gaan volgen omdat ik erg geïnteresseerd ben in de ontwikkeling van kinderen. Ieder kind ontwikkelt zich op een andere manier en ieder kind heeft ook andere handvatten nodig om alles uit zichzelf te halen. Deze ‘wijsheid’ heb ik opgedaan door jarenlange ervaring als leidster bij Scouting. Bij Scouting bieden we leuke en praktische activiteiten aan, maar dagen we meiden en jongens ook uit zich persoonlijk te ontwikkelen. Hier zie ik een parallel met mijn werk als huiswerkcoach: we bieden leerlingen handvatten om het huiswerk praktisch gezien op orde te krijgen. Leren plannen bijvoorbeeld of hoe bereid je een toets voor? En we zetten in op persoonlijke ontwikkeling: zelf doelen stellen, leren zelf verantwoordelijkheid nemen voor keuzes die je maakt. Als coach bij TING hoop ik nog heel veel leerlingen te mogen helpen hun doelen te bereiken!  

Aleksa Zivlak (Huiswerkcoach)

Aleksa Huiswerkcoachi TING studiecoachingIk ben Aleksa Zivlak. Ik ben 20 jaar en tweedejaars student Bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Ik heb het altijd leuk gevonden om anderen te helpen. Als scholier hielp ik al graag mijn klasgenoten wanneer zij de stof niet begrepen. Toen dit als een lopend vuurtje rondging werd ik gevraagd om ook bijles te geven aan andere leerlingen.  Voordat ik bij TING kwam werken, gaf ik ook bijles via een digitaal platform. Echter miste ik de één-op-één-interactie. Bij TING heb ik die gevonden. Nu begeleid ik 6 leerlingen, drie middagen per week. Heel leuk is dat ik veel herken bij de leerlingen en zij bij mij. De middelbare school ligt dan ook nog maar kort achter me. Dat schept een band én werkt motiverend: voor de leerlingen en voor mijzelf. Ik zie het als een uitdaging om het beste in een elke leerling naar boven te halen. Het is mooi om te zien hoe leerlingen bij TING zelfstandiger worden en vaker zelf verantwoordelijkheid (leren) nemen. Dikwijls vertaalt zich dit naar betere schoolresultaten en dat is toch uiteindelijk waar je het voor doet!

 

TING in de media

Houten FM 29 juni 2013: "interview TING". 

Houtens Nieuws 19 juni 2013: "Bruggers worden eigen leiders". Lees meer

Trouw 19 maart 2013: "TING in debat met hoogleraar Frits de Lange".lees meer

Rinske Bron

Annemieke Schreuders

Alle huiswerkcoaches locatie De Passie Utrecht

Susan Huijink-Kagie

Alle huiswerkcoaches locatie De Passie Rotterdam

Aleksa       Etienne 

        Susan    Mirjam